Over Renate Meijering

Marketing- en communicatiespecialist met veel kennis van branding, strategie, online en offline marketing en communicatie. Staat opdrachtgevers bij om hun marketingcommunicatie naar een hoger plan te tillen. Werkt graag met een team en het liefst voor organisaties die zich inzetten voor een mooiere samenleving. Werkte eerder in opdracht van o.a. NOS, NPO, Marketing Groningen, NNO, Ben, NNT, Rijksmuseum, MartiniPlaza, Avebe en Noordhoff Uitgevers. Senior Marketing Professional, gecertificeerd door NIMA. Is in te huren voor interim marketing- en communicatie opdrachten, als sparringpartner of ter ondersteuning van de organisatie.

Werkervaring

2017 – heden
Hoofd Marketing, Ticketing en Educatie SPOT Groningen
SPOT Groningen is er voor iedereen die van podiumkunsten houdt. In mijn functie als afdelingshoofd stuur ik de teams marketing & educatie en ticketing & service aan en ben ik verantwoordelijk voor de positionering van de organisatie en het vermarkten van ons aanbod.

2014 – 2018
Freelance trainer, How & Knower, Groningen
How & Knower is specialist in online marketing opleidingen. Ik werd door hen ingehuurd om in-company en open markt trainingen te geven, op het gebied van (online) marketing strategie, social media, content marketing, online advertising en e-mailmarketing. Dat deed ik onder meer voor NPO, NOS, NIMA, Nijestee, RTV Noord, Omroep West, CZ en Friesland College.

2014 – heden
Freelance Marketing & Communicatie Specialist
Als freelance marketing/ communicatiespecialist word ik door verschillende organisaties ingehuurd, als interim hoofd marketing of communicatie of voor opdrachten op het gebied van branding, strategie, marketing en communicatie. Dat deed ik onder meer voor Noord Nederlands Toneel, Noord Nederlands Orkest, How & Knower en RHC Groninger Archieven.

2015 – 2017
Marketingcoordinator Noord Nederlands Orkest, Groningen
Het Noord Nederlands Orkest (NNO) is het oudste en meest veelzijdige orkest van Nederland. In opdracht van het NNO implementeerde ik een nieuwe huisstijl en nam ik de marketing van het openingsconcert rondom de expositie van David Bowie en voor NNO in the Club in Vera op me.

2015 – 2017
Marketing Manager a.i. NNT, Groningen
Het Noord Nederlands Toneel (NNT) is een van de grote, rijksgesubsidieerde theatergezelschappen van Nederland. Mijn opdracht binnen het NNT: aansturen van de marketingafdeling, verantwoordelijk voor de marketing van het gezelschap en van de voorstellingen.

2015 – 2017
Partner/ Marketingcommunicatie RTRN, Groningen
RTRN is een bureau voor originaliteit, creativiteit en resultaat. Vanuit RTRN was ik inzetbaar voor (interim) opdrachten en (creatieve) communicatiecampagnes. Opdrachtgevers waren o.a. Noord Nederlands Orkest, Noord Nederlands Toneel, Martini Ziekenhuis, Gasunie, Abiant, Noordhoff Uitgevers, Jobbird, Simplicate en Energy Delta Institute.

2014 – 2015
Freelance Manager PR & Marketing, DermaClinic, Groningen
DermaClinic is een medisch cosmetische kliniek gericht op huidverjonging en huidverbetering. Mijn opdracht binnen DermaClinic: merkpositionering van DermaClinic als dé specialist in Nederland op het gebied van huidverbetering, opstellen jaarplan en begroting en coördineren van de marketingactiviteiten.

2014
Interim Communicatieadviseur, RHC Groninger Archieven, Groningen
Het RHC Groninger Archieven is het informatiecentrum voor de geschiedenis van stad en provincie Groningen. Mijn opdracht binnen RHC Groninger Archieven: scan huidige inzet communicatie, advies ter verbetering en i.s.m. het team implementatie.

2013 – 2014
Managing Director Initio, Groningen
Initio is een creatief communicatiebureau. Als managing director was ik verantwoordelijk voor de koers en aansturing van de organisatie en het team, voor de corporate branding en het netwerkonderhoud, en was ik sparringpartner van klanten bij communicatievraagstukken.

2011 – 2013
Corporate PR & Communications Manager EDI, Groningen
Energy Delta Institute (EDI) is een internationale energy business school. Binnen EDI was ik verantwoordelijk voor de interne en externe communicatiestrategie, en -implementatie en de organisatie van corporate events in binnen- en buitenland

2010 – 2011
Online Marketing Consultant Traffic4u, Groningen/ Amsterdam
Traffic4u (nu: Reprise) is marktleider in result driven online marketing (SEO, SEA, CRO, web analytics, display advertising en affiliate marketing). Als online marketing consultant was ik verantwoordelijk voor het adviseren en begeleiden van klanten (o.a. Ben, Prenatal, CZ, Rijksmuseum, Reaal) bij het verwezenlijken van hun online marketing ambities.

2003 – 2010
Coördinator Marketing & Sales/Accountmanager Martiniplaza, Groningen
Martiniplaza is een multifunctioneel evenementencomplex. Binnen Martiniplaza was ik als accountmanager verantwoordelijk voor verschillende accounts, voor de organisatie van diverse evenementen en de business to business marketing.

Kennis en vaardigheden

– strategische marketing, online en offline
– corporate communicatie, externe communicatie
– interim marketing en communicatie
– branding en positionering van merken, producten en diensten
– online marketing specialisaties: online advertising, content marketing, social media
– copywriting voor print en web (SEO)

Opleidingen

2005 – 2006
Masteropleiding Kunsten, Cultuur en Media
Rijksuniversiteit Groningen

2003 – 2005
Bacheloropleiding Kunsten, Cultuur en Media
Rijksuniversiteit Groningen

1999 – 2003
Hbo Communicatie
Hanzehogeschool Groningen

Mijn volledige CV bekijk je hier.