In: Entrepeneur Magazine, februari 2015
Tekst: Matthijs van Houten
Fotografie: Jan Buwalda
De marketingstrateeg: Renate Meijering
Renate Meijering ruilde een vast dienstverband in voor een min of meer onzeker bestaan als freelance communicatiespecialiste. Ze kan terugvallen op een brede marketing- en communicatie-ervaring bij bedrijven als GasTerra, MartiniPlaza, Initio en Traffic4u. Dat legt haar geen windeieren, want ze heeft ook op eigen benen flink wat werk voor handen.
Kun je uitleggen wat je precies doet?
‘Ik ben sinds september actief als freelance communicatiespecialiste, met een uitgebreide kennis van strategische communicatie en online marketing. Ik werk nu voor verschillende klanten en kan organisaties en bedrijven ondersteunen of laat me inhuren op projectbasis. Daarnaast geef ik trainingen voor How & Knower, wat eerder Storm Academy was. Voor mij een hele stap, want tot september heb ik veel in vaste dienst gewerkt. Ik wilde toch op eigen benen staan.’
Waar ben je op dit moment als freelancer mee bezig?
‘Ik ben op dit moment erg druk als marketingmanager bij het Noord Nederlands Toneel. Ik vervang daar tijdelijk de vaste marketingmanager omdat die met verlof is. Ik houd me hier vooral bezig met de marketingstrategie op korte termijn. Zo zet ik me met het team in om zoveel mogelijk bezoekers binnen te halen voor ‘de Twaalf Gezworenen’ van het NNT en denk ik mee over ‘Borgen’; de voostelling waarvan het NNT net de rechten heeft binnengehaald. De vaste marketingmanager vindt het daarnaast interessant om van me te horen hoe ik als buitenstaander aankijk tegen hoe de marketing is georganiseerd. Ik deel mijn bevindingen natuurlijk graag met haar. Naast het NNT doe ik ook de PR en marketing van DermaClinic. Tot voor kort heb ik gewerkt voor de Groninger Archieven. Zij wilden weten waar hun kansen liggen en hoe de externe communicatie kon worden verbeterd.’
Verder lezen? Het gehele interview is te vinden op de website van Entrepeneur.